PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
w ZŁOTNIKACH
§ 1
Skreślony
§ 2
1. Organem prowadzącym jest Gmina Małogoszcz.
2. Nadzór pedagogiczny sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty.
§ 3.
1. Przedszkole Publiczne w Złotnikach wchodzi w skład Zespołu Placówek Oświatowych.
2. Przedszkole nosi nazwę: Przedszkole Publiczne w Złotnikach, która jest w pełnym brzmieniu.
Na pieczęciach nazwa brzmi: „Zespół Placówek Oświatowych Przedszkole Publiczne
w Złotnikach”. Na pieczęciach dopuszcza się stosowanie czytelnych skrótów nazwy.
3. Ilekroć w Statucie jest mowa o dyrektorze należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu
Placówek Oświatowych.
4. Przedszkola pracuje sześć godzin dziennie, w dni robocze od poniedziałku do piątku.
w tym 5 godzin dziennie przeznaczonych na realizację Podstawy programowej.
5. Przerwy w pracy przedszkola ustala corocznie organ prowadzący na wniosek dyrektora
przedszkola i Rady Przedszkola - do czasu jej powołania ,Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
6. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez MENiS
a) Na wniosek dyrektora, rady rodziców (w zastępstwie na radę przedszkola)organ prowadzący
ustala dzienny czas pracy przedszkola w tym czas przeznaczony na realizację podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
7. Nabór dzieci do przedszkola przeprowadza się w oparciu o zasadę
powszechnej dostępności.
8. Przedszkole prowadzi działalność żywieniową złożoną z 2 posiłków, z których korzystają
wszystkie zapisane dzieci.
9. Zasady odpłatności za wyżywienie ustala organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorem,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Rodzicielskiego. Ustalone zasady obowiązują wszystkie osoby
korzystające z wyżywienia.
10. Zasady odpłatności stałej opłaty ustala organ prowadzący odrębną uchwałą.
11. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zwrotowi podlega dzienna stawka
żywieniowa za każdy dzień nieobecności.
12. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są od wszystkich korzystających w terminie
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 4.
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz przepisach
wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania
przedszkolnego koncentrując się na:
a) wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem
i możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym
i przyrodniczym, umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, językowej i religijnej,
b) sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola,
organizowaniu opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, współdziałaniu z rodziną poprzez
wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych
dziecka, w miarę potrzeby podjęciu wczesnej interwencji specjalistów oraz przygotowaniu
dziecka do nauki szkolnej.
2. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkolne realizuje w ramach następujących
obszarów edukacyjnych:
a) poznawanie i rozumienie siebie i świata.
b) nabywanie umiejętności poprzez działanie.
c) odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie.
d) budowanie systemu wartości.
§ 5
dodatkowych (umuzykalniających, religii, języka obcego) itp. Rodzaj zajęć dodatkowych,
ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają w szczególności potrzeby
i możliwości rozwojowe dzieci oraz zależą od wyboru rodziców (zajęcia te finansowane są
przez rodziców).
2. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających,
nauki języka obcego, religii jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi
ok.15 min dla dzieci 3 – 4 letnich i około 30 minut dla dzieci 5 – 6 letnich.
3. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora przedszkola.
4. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
5. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalony jest w programie rozwoju
placówki, rocznym planie pracy przedszkola oraz planach pracy poszczególnych oddziałów
przedszkolnych
§ 6
1. Przedszkole realizuje .zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku dziecka i potrzeb
środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny.
2. Nauczyciele sprawujący opiekę nad dziećmi w pełni ponoszą odpowiedzialność za
bezpieczeństwo podczas całodziennego pobytu dziecka w przedszkolu.
3. W trakcie zajęć zorganizowanych poza terenem przedszkola dzieci powinny pozostawać pod
stałym nadzorem nauczyciela do chwili zgłoszenia się rodziców /opiekunów./
4. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (prawnych
opiekunów), bądź inne osoby pełnoletnie, upoważnione przez rodziców (prawnych opiekunów).
Rodzice (prawni opiekunowie) wypełniają „Oświadczenia”, które stanowią załącznik nr 1
5. Pisemne upoważnienie powinno zawierać nr i serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez
rodziców”.
6. Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka
odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
7. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu
dzieciom sześcioletnim z domu do przedszkola jeżeli odległość ta przekracza 3 km.
8. Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci dojeżdżających dowozem zapewnionym przez gminę,
obowiązani są wyprowadzać i odbierać dzieci z przystanków. Rodzice (prawni opiekunowie)
ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo swoich dzieci, wypełniają „Oświadczenia”
(załącznik nr 2.)
9. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom sześcioletnim bezpłatnego
transportu i opieki w czasie podróży do najbliższego przedszkola
10. Przedszkole dopuszcza możliwość udzielania pomocy materialnej dzieciom znajdującym się
w trudnej sytuacji losowej, środowiskowej w miarę posiadanych środków przez:
a) zabieganie o pomoc ze środków finansowych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz
Komitetu Rodzicielskiego.
§ 7.
1. Dyrektor powierza każdy oddział opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy
oddziału.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, nauczyciele
prowadzą swój oddział przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
3. Rodzice mogą mieć wpływ na dobór nauczyciela danej grupy:
a) na pisemny wniosek rodziców danego oddziału uchwalony na zebraniu rodziców
w obecności 2/5 ogółu rodziców, a także zawierający rzeczowe uzasadnienie powodu
wniosku.
b) w ciągu 14 dni dyrektor ma obowiązek poinformować zainteresowane strony o postępowaniu
w tej sprawie Decyzja dyrektora jest ostateczna.
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 8.
1. Organami przedszkola są;
a) Dyrektor Przedszkola
b) Rada Pedagogiczna
c) Rada Rodziców
d) Rada Przedszkola
2. Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach
swoich kompetencji określonych w ustawie i szczegółowo w niniejszym statucie.
3. Informacje bieżące pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola wymieniane są:
a) bezpośrednio na spotkaniach rady pedagogicznej
b) na spotkaniach komitetu rodzicielskiego
c) na tablicy ogłoszeń
d) poprzez zeszyt zarządzeń.
4. Rada Pedagogiczna, Rada Przedszkola Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej
działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem
§ 9.
1. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest
kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników
obsługi.
2. Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także
bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole
poza obiektem do niego należącym.
3. Zadania dyrektora są następujące:
a) kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
c) sprawowanie opieki nad dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi oraz stwarzanie
warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania
prozdrowotne,
4. Opracowywanie mierzenia jakości pracy placówki, z uwzględnieniem
lokalnych potrzeb, ustalanie sposobu jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania
wyników, planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy placówki,
5. Przekazywanie raportu o jakości pracy placówki radzie przedszkola, radzie rodziców i radzie
pedagogicznej,opracowanie programu rozwoju placówki, wspólnie z radą pedagogiczną
z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy placówki,
6. Gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według
zasad określonych w odrębnych przepisach,ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek
rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań
rodziców (prawnych opiekunów),
7. Przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi
prowadzącemu, przewodniczenie radzie pedagogicznej i realizacja jej uchwał oraz uchwał
rady przedszkola podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących, wstrzymywanie uchwał
rady przedszkola i rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie
o tym stosowne organy,
8. Dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich
prawidłowe wykorzystanie, premiowanie i nagradzanie pracowników zgodnie
z „Regulaminem premiowania i nagradzania”, a także udzielanie kar porządkowych zgodnie
z Kodeksem Pracy.
9. Organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka, podejmowanie decyzji o objęciu dziecka zajęciami dydaktyczno – wyrównawczymi,
zajęciami specjalistycznymi oraz terminie ich zakończenia
10. Podejmowanie decyzji o podjęciu lub usunięciu dziecka z przedszkola w czasie roku
szkolnego po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i radą przedszkola,
11.. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współdziała z radą pedagogiczną, radą przedszkola
i rodzicami, a w szczególności:
12. Zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola,
w przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne
zainteresowanych organów przedszkola.
13. Kwestie sporne pomiędzy dyrektorem, a pracownikami rozstrzygane są w oparciu o Kartę
Nauczyciela oraz Kodeks Pracy. Kwestie sporne powstałe wśród nauczycieli rozpatruje
dyrektor z udziałem osób zainteresowanych.
§ 10.
1. Rada pedagogiczna jest organem przedszkola ; zakresie realizacji jej statutowych zadań
dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. Przygotowuje projekt statutu i uchwala go do czasu powołania rady przedszkola.
3. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
4. Przewodniczącym Rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola, który przygotowuje
i prowadzi zebrania rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie uczestników zebrania
o terminie i porządku zgodnie z regulaminem rady.
5. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby
zaproszone, przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
6. Zebrania plenarne rady pedagogicznej przedszkola organizowane są przed rozpoczęciem roku
szkolnego ,w każdym semestrze, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących
potrzeb z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego przedszkole lub co najmniej 1/5
członków rady pedagogicznej.
7. Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej, niż dwa razy w ciągu roku ogólne
wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
8. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze
statutem przedszkola.
9. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykła większością głosów w obecności co
najmniej 2/3, jej członków.
10. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący
przedszkola ,który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.
Decyzja organu prowadzącego przedszkole jest ostateczna.
11. Nauczyciele są obowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady
pedagogicznej które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli
i innych pracowników przedszkola.
12. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole
o odwołanie z funkcji dyrektora .W takim przypadku organ prowadzący przedszkole jest
zobowiązany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w ciągu 14 dni od otrzymania
uchwały rady pedagogicznej.
13. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po
zaopiniowaniu ich projektów przez radę przedszkola
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
d) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci przyjętych do przedszkola.
14. Rada pedagogiczna opiniuje:
a) organizację pracy przedszkola ,w tym także tygodniowy rozkład zajęć,
b) projekt planu finansowego,
c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac lub zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych.
e) zebrania rady pedagogicznej są protokołowane
f) opracowanie programu rozwoju placówki.
§ 11.
1. Rada Rodziców jest organem przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci
uczęszczających do przedszkola
a) Członkowie rady rodziców wybierani są co roku podczas zebrań grupowych rodziców,
przynajmniej po dwóch przedstawicieli rodziców z każdej grupy
2. Może występować do rady pedagogicznej i dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami
dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
3. Uczestniczy w planowaniu wydatków przedszkola i podejmuje działania na rzecz pozyskiwania
dodatkowych środków dla przedszkola.
4. Może gromadzić własne środki z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady
wydatkowania tych funduszy, określa regulamin komitetu rodzicielskiego.
5. Uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
6. N a wniosek dyrektora wyraża pisemną opinię o pracy nauczycieli odbywających staż
zawodowy
§ 12
1. W przedszkolu może być powołana rada przedszkola.
2. W skład rady przedszkola wchodzą w równej liczbie:
a) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
b) rodzice wybrani przez ogół rodziców.
3. Rada przedszkola liczy 6 osób.
4. Dyrektor przedszkola nie może być członkiem rady przedszkola.
5. Wyboru członków rady przedszkola dokonuje się na ogólnych zebraniach poszczególnych
podmiotów w obecności co najmniej 2/5 uprawnionych w tajnym głosowaniu. Za wybranych
uważa się osoby, które uzyskały największą liczbę głosów osób głosujących.
6. Kadencja rady rodziców trwa 5 lata z możliwością dokonywania corocznej zmiany 1/5 składu
rady. Członkowie rady z grupy dzieci 6 letnich ,których dzieci opuściły przedszkole w środku
kadencji zostają zastąpieni przez członków z grup nowo zorganizowanych.
7. Rada przedszkola uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze
statutem przedszkola oraz wybiera przewodniczącego w głosowaniu tajnym. Zebrania rady są
protokołowane.
8. Organizację pierwszej kadencji rady przedszkola organizuje dyrektor przedszkola.
9. W posiedzeniach rady przedszkola może uczestniczyć dyrektor przedszkola z głosem doradczym.
10. Do udziału w posiedzeniach rady przedszkola mogą być zaproszone przez przewodniczącego,
za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym.
11. Rady przedszkoli mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
12. Rada przedszkola uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola, a także:
1) uchwala statut przedszkola
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych
przedszkola i opiniuje plan finansowy przedszkola
3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem
z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności przedszkola ,jej dyrektora lub
nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu.
4) opiniuje plan pracy przedszkola ,projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz
inne sprawy istotne dla przedszkola,
5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan przedszkola i występuje z wnioskami do
Dyrektora, Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego przedszkole oraz wojewódzkiej rady
oświatowej w szczególności w sprawach organizacji zajęć dodatkowych.
13. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada przedszkola może gromadzić
fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł .Zasady wydatkowania tych funduszy
określa regulamin o którym mowa w pkt.7.
§ 13.
1. Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu
skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego
rozwoju Rodzice mają prawo do:
a) zapoznania się z zadaniami wynikającymi z realizowanego programu wychowania
przedszkolnego,
b) uzyskiwania na bieżąco informacji dotyczących dziecka jego zachowania i rozwoju,
c) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli oraz specjalistów świadczących pomoc
psychologiczno – pedagogicznej w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz
dobrze metod udzielania dziecku pomocy,
2. Rodzice dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne obowiązani są dopełnić
czynności związanych ze zgłoszeniem dzieci do przedszkola, a także zapewnić regularne
uczęszczanie dzieci na zajęcia,wyrażania i przekazywania opinii na temat wszystkich spraw
przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje
przedstawicielstwa: radę rodziców lub radę przedszkola.
3. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze
organizowane są w przedszkolu trzy razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców
lub nauczycieli.
4. Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na
zakończenie roku szkolnego list „Przyjaciel przedszkola” od dyrektora i rady rodziców.
5. Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
a) rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami
b) zebrania grupowe,
c) zabrania ogólne,
d) zajęcia otwarte,
e) dni adaptacji,
f) kącik dla rodziców,
g) odwiedziny w domach rodzinnych.
§ 14
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący
przedszkole zawarte w § 3 ust.4.
§ 15
1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia.
z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, W arkuszu organizacji przedszkola określa
się w szczególności:
a) czas pracy poszczególnych oddziałów,
b) liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
c) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ
prowadzący przedszkole.
§ 16
1. Do przedszkola może być zapisane każde dziecko w wieku 5-6 lat
po uprzednim wypełnieniu "Karty zgłoszenia dziecka do przedszkola".
2. Do przedszkoli publicznych w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci 6 letnie, a także
dzieci matek /ojców/ samotnych, matek inwalidek I i II grupy oraz dzieci z rodzin zastępczych.
3. Dzieci mogą być przyjmowane także w ciągu roku.
Na wniosek rodziców, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor
przedszkola może przyjąć dziecko, które nie osiągnęło wieku trzech lat, ale skończy trzy lata
w tym roku kalendarzowym, w którym zostało przyjęte.
4. Dziecko w wieku sześciu lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne
w przedszkolu. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy sześć lat.
5. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odroczonego
od obowiązku szkolnego, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego
poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
6. Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci spoza obwodu w miarę posiadanych wolnych
miejsc w oddziałach. Przyjęcie odbywa się na pisemny wniosek rodziców, które akceptuje
dyrektor i udziela odpowiedzi w ciągu 7 dni.
§ 17
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym
wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia
niepełnosprawności.
§ 18
1. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
2. W oddziałach, do których przyjęto dzieci niepełnosprawne liczba wychowanków nie powinna
przekraczać 15 w tym 2-5 niepełnosprawnych,
5. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni
psychologiczno - pedagogicznej określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stanu
zdrowia.
§ 19
1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu
wychowania przedszkolnego
2. Ramowy rozkład dnia ustalony jest przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej na podstawie
zatwierdzonego arkusza organizacyjnego. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne
i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów)
3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym
oddziałem ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
i zainteresowań dzieci Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut
§ 20.
1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
2 Sale zajęć dla poszczególnych oddziałów (z niezbędnym wyposażeniem),
łazienkę, kuchnię, szatnię.
3. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu równa się 41
4. W przedszkolu łącznie są 2 oddziały
5. Dzieci przedszkolne mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego
z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci
6. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki.
7. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań
i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
§ 21
1. W przedszkolu zatrudnia się dyrektora, nauczycieli oraz pracowników administracyjno -
obsługowych.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy, na podstawie których dyrektor ustala przydział obowiązków.
§ 22
1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi
w wieku przedszkolnym, a w oddziałach integracyjnych dodatkowo nauczyciele ze specjalnym
przygotowaniem pedagogicznym.
2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie
z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje
godność dziecka i respektuje jego prawa.
3. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
a) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym
programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
b) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
c) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb
rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
d) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
e) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu
i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów, itp.
f) współpraca ze specjalistami
świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną itp.
g) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji
zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
h) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę
pomieszczeń,
i) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
j) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania
dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań
wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego
w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
k) prowadzenie dokumentacji przebiegu
nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
l) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
ł) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
m) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym,
kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym,
n) realizacja wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających
z bieżącej działalności placówki.
4. Prowadzi obserwację pedagogiczną i zgodnie z postanowieniami statutu dokumentuje ją:
a) obserwacja dzieci w ciągu pierwszych 6 tygodni,
b) przedstawienie spostrzeżeń o postępach dzieci na Radzie Pedagogicznej po każdym
semestrze,
c) prowadzenie obserwacji przez cały rok w oparciu o arkusz obserwacji utworzony przez
nauczyciela grupy.
§ 23
1. Przedszkole zatrudnia kucharkę i woźną:
Do obowiązków kucharki przedszkola należy:
a) utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt kuchenny,
b) brać udział w sporządzaniu dekadowych jadłospisów,
c) przyjmować produkty z magazynu ,kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych i dbać
o racjonalne ich zużycie,
d) współpracuje z nauczycielem w zakresie opieki i wychowania dzieci
e) znać regulaminy wyparzania jaj i mycia naczyń oraz konsekwentnie przestrzegać je w codziennej
pracy,
f) przestrzegać czystości w kuchni ,nosić czystą odzień ochronną,
g) dbać o przyjemną atmosferę w miejscu pracy.
Do obowiązków woźnej należy:
a) dbać o ład, porządek ,estetykę .pomieszczeń i obejścia wokół przedszkola,
b) chronić majątek przedszkola przed uszkodzeniem, zniszczeniem lub kradzieżą pod rygorem
odpowiedzialności materialnej,
c) utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt /meble, urządzenia /,
d) w sezonie grzewczym dbać o utrzymanie w pomieszczeniach odpowiedniej temperatury,
e) przestrzegać przepisy bhp i ppoż.
f) pomagać kucharce w przyrządzaniu, rozdawaniu posiłków oraz myciu naczyń,
g) być odpowiedzialną, sumienną i punktualną w wykonywaniu swoich obowiązków.
Rozdział VII
§ 24
1. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej
jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym w którym dziecko kończy 10
lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego, w tym roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
2. Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły, po
zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
§ 25
1. Każde dziecko ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo -dydaktycznego zgodnie
z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
c) rozwijania własnych zainteresowań, zdolności i talentów
d) swobody religijnej i wyznaniowej,
e) pomocy w przypadku trudności z przyswajaniem wiadomości, umiejętności i nawyków
przewidzianych programem wychowania w przedszkolu,
f) korzystania z fachowej pomocy specjalistów z poradni psychologiczno - pedagogicznej,
g) korzystania z doraźnej pomocy materialnej,
h) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo - dydaktycznym,
i) korzystania z pomieszczeń, sprzętu, środków dydaktycznych i wyposażenia przedszkola.
2. Obowiązkiem każdego dziecka jest:
a) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w przedszkolu,
b) dbać o poszanowanie mienia przedszkolnego,
c) podporządkować się przyjętym zasadom w grupie,
d) mieć właściwy stosunek do wszystkich pracowników przedszkola i okazywać szacunek dla ich
pracy.
§ 26
1. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia dziecka z listy
dzieci przyjętych do przedszkola w przypadku miesięcznej, ciągłej nieusprawiedliwionej
nieobecności dziecka w przedszkolu.
Rozdział VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 27
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Przedszkole używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy,
4. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- udostępnienie statutu przez dyrektora wszystkim członkom społeczności przedszkolnej.
§ 28
Statut wchodzi w życie z dniem powzięcia.
§ 29
Zmiany do statutu wprowadzono Uchwałą Nr 2/ 2004/2005 z dnia 28 kwietnia 2005r.
§1. Podstawę opracowania niniejszego regulaminu stanowią:
a) art. 40-43 ustawy z dnia 7 września 1991 r. „O systemie oświaty”
b) Statut Przedszkola Publicznego w Złotnikach & 10
§2.1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym zadania wynikające ze statutu przedszkola.
1. Na swoich plenarnych i nadzwyczajnych posiedzeniach rada w formie uchwał zatwierdza, opiniuje, wnioskuje w sprawach związanych
z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą
i organizacyjną przedszkola.
2. W skład rady wchodzą:
a. dyrektor przedszkola jako jej przewodniczący,
b. nauczyciele pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni
w przedszkolu jako jej członkowie
3. W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
§3.1. Działalność rady obejmuje w szczególności :
a. planowanie i organizowanie pracy wychowawczo – dydaktycznej
i opiekuńczej przedszkola
b. organizowanie wewnętrznego samokształcenia i upowszechniania nowatorstwa pedagogicznego
c. okresowe i roczne analizowanie i ocenianie poziomu nauczania, wychowania i opieki nad dziećmi oraz określanie warunków organizacyjnych i materialnych pracy przedszkola
d. współpracę z rodzicami i opiekunami dzieci.
2. Do zadań rady pedagogicznej należy w szczególności:
a. przygotowanie projektu statutu przedszkola i przedstawienie go do uchwalenia.
b. członkowie RP mogą pracować w zespołach problemowych powoływanych w celu pogłębiania określonej problematyki oraz wypracowania dokumentacji: analiz, opracowań, wniosków, projektów, uchwał potrzebnych dla RP
c. posiedzenia
d. wydawanie opinii w zakresie powierzania funkcji kierowniczych
w przedszkolu
e. wystąpienie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora. Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od daty otrzymania wniosku
§4.1. Rada pedagogiczna obraduje na zebraniach nadzwyczajnych nie ujętych w planie pracy.
2. Zwyczajne zebrania rady pedagogicznej odbywają się:
a. przed rozpoczęciem roku szkolnego w związku z organizacją pracy w nowym roku szkolnym
b. po zakończeniu półrocznej pracy w związku z oceną wyników wychowania i nauczania
c. dwa razy w ciągu roku dla celów samokształcenia i doskonalenia zawodowego
d. po zakończeniu roku szkolnego dla podsumowania całorocznej pracy i opracowania programu działalności w następnym roku szkolnym
3. Nadzwyczajne zebrania organizowane są w przypadkach, gdy zachodzi potrzeba uzyskania opinii lub podjęcia uchwały rady pedagogicznej
4.Posiedzenia organizowane mogą być z inicjatywy przewodniczącego, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej
1. Dyrektor przedszkola na tydzień przed ustalonym terminem przekazuje członkom rady pedagogicznej godzinę rozpoczęcia oraz porządek posiedzenia.
9. Porządek dzienny obrad zawiera:
a. przyjęcie protokołu z zebrania poprzedniego po jego odczytaniu
b. informację dyrektora o wykonaniu uchwały przyjętej na poprzednim posiedzeniu
c. przyjęcie porządku dziennego obrad.
10. Lista obecności członków rady pedagogicznej znajduje się na początku każdego protokołu
11. Protokół z posiedzenia rady podpisuje przewodniczący, protokolant oraz wszyscy członkowie obecni na posiedzeniu.
12. Zebrania plenarne organizowane są w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych członków rady pedagogicznej
§5.1 Rada pedagogiczna podejmuje uchwały na zebraniu plenarnym zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
2. Uchwały rady są prawomocne, jeżeli zostały podjęte w obecności co najmniej ½ jej członków.
§6.1 Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
a. zatwierdzanie planów pracy przedszkola
b. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez radę przedszkola
c. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola
d. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci przyjętych do przedszkola
2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a. organizację pracy przedszkola, w tym także tygodniowy rozkład zajęć
b. projekt planu finansowego
c. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
d. propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac lub zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
e. zarządzanie wewnętrzne dyrektora w oprawach dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych
f. projekty innych dokumentów o podstawowym znaczeniu dla przedszkola
§7.1 Dyrektor przedszkola jako przewodniczący rady ma prawo do:
a. wstrzymania wykonania uchwały rady pedagogicznej niezgodnej
z przepisami prawa
b. o wstrzymaniu uchwały zawiadamia niezwłocznie organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny
c. zwoływania nadzwyczajnego posiedzenia rady pedagogicznej
d. wydawania zarządzeń wewnętrznych w ramach obowiązujących przepisów oraz podjętych przez radę uchwał
§8.1. Dyrektor przedszkola ma obowiązek przede wszystkim :
a. tworzyć atmosferę życzliwości i zgodnego współdziałania członków rady w podnoszeniu poziomu wychowawczo – dydaktycznego i opiekuńczego przedszkola
b. opracowywać projekty tematyki zebrań rady pedagogicznej na dany rok szkolny, uwzględniając propozycje członków rady
c. udostępnić członkom rady materiały dotyczące spraw, które mogą być przedmiotem obrad
d. realizować uchwały rady pedagogicznej
e. informować radę o wydanych przepisach prawnych dotyczących funkcjonowania przedszkola
f. dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej , nie rzadziej, niż dwa razy w roku szkolnym wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności przedszkola
§9.1 Członek rady pedagogicznej ma prawo przede wszystkim do:
a. współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady
b. przedstawić swoje stanowisko na zebraniach rady w sprawie zarządzania wewnętrznego dyrektora przedszkola, które jego zdaniem jest niezgodne z przepisami i uchwałami rady pedagogicznej
c. postawić wniosek o zmianę lub uzupełnienie protokołu, jeżeli ma zastrzeżenie do jego treści w całości lub w części, a w przypadku, jeżeli jego wniosek nie uzyska poparcia, może zażądać odnotowania swego stanowiska w protokole
§10.1 Członek rady pedagogicznej ma obowiązek przede wszystkim:
a. brać czynny udział we wszystkich zebraniach i pracach rady pedagogicznej
b. wykonywać uchwały rady zgodnie z ich treścią i ustalonymi terminami
c. realizować uchwały rady także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia
d. przyczyniać się do utrzymania dobrej atmosfery i należytego poziomu obrad
e. składać przed radą sprawozdania z wykonania podzielonych mu zadań
f. doskonalić własne umiejętności zawodowe
g. przestrzegać prawa oświatowego oraz wewnętrznych zarządzeń dyrektora
h. przestrzegać tajemnicy obrad rady dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń. Ujawniając sprawy poruszane w czasie obrad Rady, członek R.P. bierze na siebie służbową, cywilną i karną odpowiedzialność. Informacje dotyczące dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom (prawnym opiekunom)
§11.1 Podstawowym dokumentem działalności rady pedagogicznej
jest księga protokołów zasznurowana, opieczętowana, podpisana przez dyrektora, zaopatrzona w klauzulę: „Księga zawiera stron ..... i obejmuje okres pracy rady pedagogicznej od dnia ............... do dnia ...................”
2. Księga protokołów znajduje się i może być udostępniona na terenie przedszkola jej nauczycielom , organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i prowadzącemu przedszkole.
3. Z posiedzenia rady sporządza się protokół w terminie 14 dni od daty obrad
4. Uchwały podejmowane na posiedzeniach rady pedagogicznej są ponumerowane, odnotowane w księdze uchwał i przechowywane w teczce.
§12. tryb podejmowania
§13 Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem powzięcia.
Program wychowawczy Przedszkola Publicznego
Cel główny:
- wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społecznym kulturowym.
- wszechstronne psychofizyczne przygotowanie dziecka do uczestnictwa w życiu społecznym na podstawie akceptowanego systemu wartości.
- wspomaganie rodziców w wychowaniu dzieci.
Cele szczegółowe:
- stwarzanie okazji do podejmowania przez dzieci wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji
- kształtowanie osobowości, wspieranie rozwoju dzieci (pomoc
w podejmowaniu ról w środowisku przedszkolnym
- rozumienie potrzeby poszanowania drugiego człowieka, jego odmienność i indywidualność;
- uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków
- uświadomienie konieczności poszanowania konsekwencji swoich czynów
- tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta
- przygotowanie do życia w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego
Przy opracowaniu Programu nie dokonano podziału treści programowych na grupy wiekowe.
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzują się znacznymi różnicami indywidualnymi w zakresie tempa rozwoju umysłowego i emocjonalnego. Efektywność wspomagania rozwoju będzie zależeć od korzystnego dopasowania przez nauczyciela treści kształcenia, do możliwości rozwojowych dziecka i potrzeb wynikających z warunków środowiska. Nauczyciele realizujący Program może dokonać wyboru zadań zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami dzieci, pod warunkiem, że potrafi dobrze zdiagnozować ich możliwości.
-
Spodziewane efekty działań wychowawczych:
- ukształtowanie wychowanka
- empatycznego, wrażliwego na potrzeby i krzywdę innych;
- rozumiejącego konieczność poszanowania cudzej własności;
- tolerancyjnego, szanującego odmienność i indywidualność innych ludzi;
- posiadającego umiejętność współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;
- znającego swoje prawa i obowiązki,
- posiadającego umiejętność poszanowania konsekwencji swoich czynów
Model nauczyciela
1. W relacjach z dziećmi:
- potrafi być cierpliwy, wyrozumiały, miły, serdeczny, ale i konsekwentny,
- zna i przestrzega prawa dziecka,
- zachowuje indywidualną linię rozwoju każdego dziecka,
- jest empatyczny i kreatywny,
- pamięta, że dziecka częściej reaguje na pochwałę niż na karę,
- dotrzymuje umów, przyrzeczeń i tajemnic,
2. W relacjach z rodzicami:
- pełni rolę inspirującą i integrującą proces wychowawczy,
- pogłębia wiedzę rodziców poprzez informowanie o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka,
- ustala z rodzicami zasady postępowania i formy oddziaływań wychowawczych,
- wzbogaca wiedzę pedagogiczną rodziców,
- zbiera niezbędne informacje dotyczące warunków życia dziecka, jego zainteresowań,
- respektuje prawo rodziców do głosu w ważnych sprawach związanych z dzieckiem.
Wynikające z celu głównego zadania realizowane są w oparciu o „Podstawę programową wychowania przedszkolnego” (Rozporządzenie MEN z dn. 21.05.2001r. (Dz. U. Nr 61 poz. 625)
Ośrodki tematyczne | Zadania | Sposób realizacji programu | |||
|
|
| |||
Poznajemy reguły życia w grupie. | Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez: | -rozmowy i dyskusje; - czytanie opowiadań, wierszy przedstawień teatralnych podejmujących problemy moralne – ocenianie postaw bohaterów; -omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne; | Zorganizowanie warsztatów w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola; -zapoznanie rodziców z Programem Wychowawczym. Przedszkola oraz z zasadami, regułami i przyjętymi przez dzieci i nauczycieli, -udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych zajęciach otwartych, | -wprowadzanie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie; -wymiana koleżeńska w zakresie doświadczeń scenariuszy zajęć; -integracja nauczycieli podczas opracowania kodeksu zachowań, -spójność –ujednolicenie oddziaływań wychowawczych nauczycieli, - współpraca ze środowiskiem rodzinnym oparta na odpowiednim przepływie informacji. | |
Obyczajowość „Żadna grupa nie może istnieć, jeśli nie będzie zbudowana na systemie wartości chroniących tożsamość” | Stwarzanie okazji wzmacniania więzi rodzinnych dziecko – rodzic – | Udział w przygotowaniu uroczystości; -pełnienie roli gospodarza; -przygotowanie upominków dla gości | -udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych -współpraca z nauczycielem celem udzielenia pomocy dziecku w przystosowaniu się do nowego środowiska’ | -Zachęcanie rodziców do czynnego udziału w życiu placówki poprzez organizowanie zajęć otwartych (spotkań z ciekawymi ludźmi); -organizowanie spotkań informacyjno – adaptacyjnych łączących elementy pedagogiki zabawy oraz techniki twórczego myślenia; Organizowanie spotkań informacyjno – adaptacyjnych łączących elementy pedagogiki zabawy oraz techniki twórczego myślenia; Organizowanie spacerów wycieczek, spotkań z ciekawymi ludźmi, | |
Ewaluacja programu:
*Analiza dokumentacji pedagogicznej:
-plany pracy nauczycieli;
-zapisy w dziennikach
-arkusze obserwacji
-hospitacje, obserwacje
-ankieta ewaluacyjna dla nauczycieli.
*Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami: sprawozdania, notatki z zebrań z rodzicami ,
-kronika przedszkola
-ankiety ewaluacyjne dla rodziców
*Analiza twórczości dziecięcej.
DZIECIĘCY KODEKS ZACHOWAŃ OPRACOWANY PRZEZ NAUCZYCIELI I DZIECI Z PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
W ZŁOTNIKACH
CHCEMY:
1. pomagać sobie wzajemnie,
2. być uprzejmie,
3. bawić się zgodnie,
4. szanować własność innych,
5. pytać o zgodę dorosłych i kolegów,
6. słuchać poleceń dorosłych,
7. dbać o książki i zabawki,
8. dbać o czystość i porządek,
9. szanować pracę innych,
10. .................., co myślimy i czujemy
NIE MOŻEMY:
1. bić, popychać, wyrządzać krzywdy innych,
2. przezywać innych,
3. wyśmiewać się z innych,
4. przeszkadzać innym w zabawie i pracy,
5. niszczyć pracę innych,
6. krzyczeć, hałasować
7. biegać w sali zajęć,
8. niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu